• Nieuws
  • Mensen maken de transitie
  • 01 nov 2022

Installateurs slaan handen ineen voor versnelling energietransitie

In gesprek: Henry Kasper en Pieter van der Hauw

De kennis en ervaring om te versnellen in verduurzaming ligt voor een groot deel bij de installatiebranche. Precies daarom is het Team Duurzaam Installeren (TDI) opgericht: een coalitie van toonaangevende installatiepartijen*, die de handen ineenslaan om die versnelling te organiseren. Pieter van der Hauw (manager B2B bij Feenstra) en Henry Kasper (themahouder Technologische Innovatie bij MMT) zijn beiden als bestuurder intensief betrokken bij TDI.

Henry begint: “Vanuit MMT was ik op zoek naar een manier om samen met mensen uit de praktijk na te denken over verschillende manieren om de energietransitie te versnellen. Een voorbeeld is de aansluittijd van warmtepompen verkorten. Via TKI kwam ik in contact met TDI. Zij kijken naar de opgave vanuit de praktijk en zoeken naar concrete, praktische oplossingen. Dat was precies waar ik naar op zoek was, dus ik besloot me bij ze aan te sluiten.”

Versnellingsagenda

“Deze zomer hebben we meerdere sessies met elkaar gehad, waarin telkens een onderdeel van de versnellingsagenda werd opgepakt. Dat kon een concreet technisch onderdeel zijn, maar ook procesinnovatie kwam daarbij aan bod. De centrale vraag was altijd: waar zie je mogelijkheden om te versnellen? Welke leerpunten zijn er en waar vinden we oplossingen? De focus ligt daarbij vooral op alles wat te maken heeft met installaties om woningen te verwarmen. Wat dat betreft zitten de juiste partijen aan tafel, want de installateurs die in TDI zitten, verzorgen de warmte in de helft van alle woningen in Nederland.”

Vertrouwen

Pieter: “Uit onze sessies zijn plannen ontstaan met een werkstroom voor de komende 5 jaar. Daarover zijn alle partijen het in grote lijnen eens. Er is een groot onderling vertrouwen ontstaan en vooral de wil om onze kennis verder te brengen, ook richting andere installatiebedrijven. We zien voor onszelf een rol in het regisseren, faciliteren en ontsluiten van kennis en informatie naar de hele sector.”

* Bonarius, Breman, Comfortpartners TBI, Econic, Eneco, Essent, Feenstra, Heattransformers, Mensen Maken de Transitie, Kemkens en Mampaey.

Meer capaciteit nodig

Pieter legt uit: “Er worden in Nederland jaarlijks zo’n 400.000 cv-ketels geïnstalleerd en daarmee zitten we aan de maximale capaciteit. De overheid wil in 2026 wetgeving introduceren, waarbij je niet meer alleen een cv-ketel mag vervangen, maar altijd een duurzaam alternatief mee moet installeren. Bijvoorbeeld een hybride warmtepomp. Het probleem is nu dat je een cv-ketel in 8 uur aan kan sluiten, maar dat het installeren en inregelen van een hybride warmtepomp zo’n 32 uur kost. Met andere woorden: er is 4 keer meer capaciteit nodig. Daarom is het een must dat installerend Nederland de handen ineenslaat om te zorgen dat die installatietijden naar beneden gaan. Dat kan aan de ene kant met producten die sneller en slimmer aan te sluiten zijn, en aan de andere kant met innoveren in de processen.”

Andere onderhoudsmodellen

“Feenstra legt al 70 jaar cv-installaties aan. Als bedrijf moeten wij nu niet alleen inzetten op de energietransitie, maar ook op een organisatorische transitie. Van oudsher werken wij met vaste onderhoudsintervallen, maar nu zien we dat warmtepompen heel slim gemonitord kunnen worden. Het onderhoud moet daarop aansluiten. Vraaggestuurd onderhoud vergt een ingrijpende verandering in het proces. Ik hoop dat we daarvoor tot één landelijk platform kunnen komen, waar alle installateurs gebruik van maken. Dan hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden,” geeft Pieter als voorbeeld.

Integratie van toestellen

Hybride warmtepompen worden geïnstalleerd naast een cv-ketel. Pieter: “Dat maakt het zo tijdrovend. Er moet een deel buiten geplaatst worden en een deel binnen, bij de ketel. Ik kan me zo voorstellen dat dit over een paar jaar een geïntegreerd toestel is. Maar daar moet je nu al goed over nadenken. Waar moeten de aansluitingen zitten? Wat mag zo’n apparaat wegen? Hoe organiseer je de logistiek?”

Treintjes

“Ook daar komt het werkproces in beeld. Gezien de capaciteitsvraag is het enorm belangrijk dat we straks seriematig aan de slag gaan. Versnelling zit hem ook in treintjes vormen voor een bepaald type woning. Daarbij zal de sector gedwongen worden om het werk anders in te richten en de werkzaamheden op te delen naar competenties en functies. Dat is een heel andere manier van aansturen.”

Henry beaamt dit: “We willen in de coalitie een technologische aanpak ontwikkelen voor specifieke woningtypes die veel voorkomen in Nederland. De versnelling zit hem dan bijvoorbeeld in het aanpakken van hele straten in één keer.”

Verbinding met de overheid

Henry: “Voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving past de overheid regelgeving aan en komen er subsidies beschikbaar. Dat zorgt straks voor een enorme stijging in de vraag naar warmtepompen, terwijl de bottleneck in de uitvoering zit. Daar ligt voor MMT een rol: wij halen de kennis op bij bedrijven, onder andere via TDI, en kunnen dat rechtstreeks naar het ministerie van BZK brengen. We merken dan BZK daar heel blij mee is, want zo wordt het daar duidelijk wat de bedrijven, die de verduurzaming uitvoeren, nodig hebben. Alleen op die manier kunnen wij in de praktijk versnellen.”

Pieter: “Wat we vandaag in TDI bespreken, neemt Henry de volgende dag al mee naar het ministerie. MMT is een mooie verbindende factor en de lijntjes worden zo heel kort.”

* Bonarius, Breman, Comfortpartners TBI, Econic, Eneco, Essent, Feenstra, Heattransformers, Mensen Maken de Transitie, Kemkens en Mampaey.

Geplaatst door

Geplaatst door

Susan Sukkel

Communicatieadviseur