• Nieuws
  • Meer technici
  • 02 mrt 2022

De Beroepentuin: in 10 weken technisch vakmens met baangarantie

Met een vooruitziende blik sprongen de initiatiefnemers van de Beroepentuin 3 jaar geleden in een gat op de arbeidsmarkt. Een gat dat inmiddels zo groot is, dat initiatieven als deze een voorbeeldfunctie hebben voor het afstemmen van vraag en aanbod in de markt. Er is namelijk een grote groep mensen die graag kan en wil werken, maar niet aan baan komt. De Beroepentuin begeleidt deze mensen via een voorschakeltraject naar een instapbaan in de energietransitie.

Op de plek waar straks Feyenoord city met een nieuw stadion en 3600 woningen zal verrijzen, spreken we met Seyit Yeyden. Toen in Rotterdam de deelgemeenten werden afgeschaft, zette hij met vier partners de Beroepentuin op. Een initiatief dat inspeelt op de behoefte aan vakmensen voor de energietransitie en dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een mooi toekomstperspectief en baangarantie biedt.

Na 10 weken opleiding al de praktijk in

Waar leerlingen binnen het MBO vaak opgeleid worden tot niveau 3 en 4 in de elektrotechniek, richt de Beroepentuin zich juist op niveau 1 (max 2). Omdat hier veel vraag en weinig aanbod in is. Seyit: “Wij versimpelen in feite de beroepen in de energietransitie waar de behoefte nu ligt. Alle vaardigheden die onze leerlingen leren, sluiten 1-op-1 aan op benodigde werkzaamheden uit de praktijk. De opleidingen maken we namelijk in samenwerking met de opdrachtgevers uit het midden en kleinbedrijf, die onze leerlingen na het 10-weekse opleidingstraject graag in dienst nemen”.

Een laadpaalmonteur die ook straten leert maken

De Beroepentuin leidt o.a. op tot: monteur zonnepanelen (schuin dak, plat dak en of in de wand), vloer of wandverwarming, elektro (op specifieke voorbereidende onderdelen uit de utiliteitsbouw), laadpaal en warmtepomp maar ook metselaar en tegelzetter. Elke opleiding biedt een combinatie van benodigde werkzaamheden. Zo leert een laadpaalmonteur bijvoorbeeld ook straten maken. Juist die combinatie spreekt leerlingen vaak meer aan dan bijvoorbeeld het vak van stratenmaker alleen. Seyit: “Bij ons leren zij 80% van de werkzaamheden. Vervolgens gaan zij als leerling-monteur mee met een werkgever waar zij zich al dan niet verder ontwikkelen”.

Verbinding op behoefte

Via de gemeente en UWV komen leerlingen bij de Beroepentuin. Zij starten met een oriëntatie op alle werkzaamheden om te kijken waar hun interesse en talent liggen. Seyit: “Onze leermeesters helpen hen om de juiste keuze te maken voor het type werkzaamheden dat hen het beste past. Zij zijn daartoe – naast hun werkervaring in het specifieke vak – vooral geselecteerd op hun inlevingsvermogen in onze doelgroep. Het inlevingsvermogen is echt een succesfactor. Begeleiding gaat namelijk verder dan alleen de inhoud. Elke Beroepentuin biedt zijn leerlingen ook na 15.00 uur een thuishaven waarin zij kunnen chillen, gamen of sporten in het gebouw waarin we gehuisvest zijn. Zo houden we hen gemotiveerd.”

Inclusieve werkwijze is niet onopgemerkt gebleven

“In de omgeving van het Sparta- stadion hebben we naast de start van een vrouwenteam ook een project gedaan waarbij zonnepanelen op een basisschool werden gelegd met behulp van ouders van kinderen op die school. In samenwerking met een lokale energieleverancier hebben we hen hiertoe opgeleid en geïnspireerd om ook in de energietransitie te komen werken. Onze inclusieve werkwijze is niet onopgemerkt gebleven. In 2021 wonnen we hiermee de Diversiteit in Bedrijf award van de SER voor meest inclusieve opleiding en daar zijn we trots op”.

In elke arbeidsmarktregio een Beroepentuin

De droom van de initiatiefnemers is om in elke arbeidsmarktregio een Beroepentuin te hebben. In 2019 startte de Beroepentuin met een eerste vestiging. Intussen zijn er 5 vestigingen (2 in Rotterdam, Dordrecht,  Den Haag en Utrecht) en komen Amsterdam en Zoetermeer daar binnenkort bij. Seyit: “We zijn heel blij met deze groei. Belangrijk voor ons is dat we deze ook beheersbaar houden. Er zijn vergelijkbare initiatieven op plekken waar wij nog niet zijn. In zo’n geval delen we ook graag onze kennis met hen zodat we elkaar kunnen aanvullen. Zo kunnen we de energietransitie samen slim aanpakken door slim op te leiden”.

Geplaatst door

Geplaatst door

Zeb Bergsma

Themahouder Meer Technici