Tekortschietende dienstverlening voor ondernemers met dreigende contractoverschrijding Lopend
Leerpunt

Tekortschietende dienstverlening voor ondernemers met dreigende contractoverschrijding

De 7 stappen van verduurzaming: Elektranet Thema: Ketensamenwerking

Omschrijving

Netcongestie verhindert verduurzaming van de gebouwde omgeving. Ondernemers zijn zich vaak niet bewust van hun energieverbruik, totdat zij bij een overschrijding de waarschuwingsbrief van de netbeheerder ontvangen. Ondernemers kunnen door bewust verbruik van energie juist bijdragen aan het oplossen van netcongestie, maar worden nu nog onvoldoende geïnformeerd door meetbedrijven, installateurs en netbeheerders.

Oplossingsrichting

Ondernemers hebben behoefte aan data over hun verbruik, tijdige signalering bij mogelijke overschrijding vanuit de meetbedrijven en betere ondersteuning vanuit hun eigen installateur en de netbeheerder, waar mogelijk. Oplossingen die door de relevante partijen moeten worden ontworpen en getest. MMT begeleidt het traject van testen, verbeteren en zoekt mogelijkheden voor implementatie. De uitkomsten worden ingebracht bij Netbeheer Nederland, VNO-NCW, Techniek Nederland en het LAN (Landelijk Actieplan Netcongestie).

Status

In januari 2025 startte we een traject voor het ontwikkelen van producten zoals 'een seintje bij 80% verbruik', het aanbieden van een flexscan voor meer inzicht in verbruik, en manieren waarop installateurs hun dienstverlening kunnen verbeteren.


In september 2025 zijn we daarnaast een pilot gestart om de behoefte van ondernemers na een melding bij 80% verbruik in kaart te brengen.

Mijlpalen

We benoemen belangrijke mijlpalen die zijn behaald met dit leerpunt om inzicht te geven in de voortgang en successen. Door deze momenten te markeren, maken we duidelijk welke stappen zijn gezet en wat er al is bereikt.

  • septmeber 2025

    3 producten opgeleverd

    De volgende producten zijn opgeleverd: 1. Waarschuwing bij 80% verbruik: Joulz implementeerde een automatische melding in het klantportaal en biedt webinars over het dataportal. 2. Snellere datatoegang: VMNed introduceerde een standaardformulier voor snelle toegang tot meetdata. 3. Slimme waarschuwingsdienst: Van Hout ontwikkelde een eigen notificatieservice voor klanten, gekoppeld aan energiedata. Lees meer

  • Januari 2025

    Leerpunt dienstverlening gesignaleerd

    Vanuit het leerpunt 'Netcongestie belemmert de uitvoering van verduurzamingsplannen in utiliteitsbouw' zijn sessies gehouden met netbeheerders, installateurs en ondernemers. Dit leidde tot het leerpunt over het onvoldoende informeren van ondernemers over hun energieverbruik. MMT voegt het leerpunt toe aan de leerpuntenlijst. Lees meer

Blijf op de hoogte

Kieren zijn in oudere woningen een groot isolatieprobleem.