• Nieuws
  • Mensen maken de transitie
  • 07 mrt 2023

De toekomst van vacuümglas

In gesprek: Henry Kasper en Francesco van Ooyen

Hoewel vacuümglas al meer dan twintig jaar op de markt is, wordt dit extreem isolerende glas nog nauwelijks op grote schaal ingezet. Juist vanwege de hoge isolatiewaarde en brede toepasbaarheid zien wij als MMT kansen voor dit – nu nog duurdere – product. Vanuit de isolatiecoalitie kwam onze themahouder Technologische Innovatie, Henry Kasper, in contact met Francesco van Ooyen. Hij is directeur van Glashandel van Ooyen en heeft ruim ervaring met vacuümglas. Zijn bedrijf is dealer van FINEO, leverancier van vacuüm isolatieglas.

Voor wie er niet bekend mee is: vacuümglas is een dubbele beglazing, die bestaat uit twee glasbladen, waarvan een is voorzien van een lage-emissiecoating. Tussen de twee glasbladen zit een vacuüm ruimte van ongeveer 0,1 millimeter. Zo wordt het raam vier keer dunner dan een triple glas en weegt het een derde minder bij dezelfde afmeting. De isolatiewaarde – zowel qua energie als geluid – ligt daarbij aanzienlijk hoger; deze nadert zelfs die van een traditionele muur.

Huidige toepassing

Francesco legt uit: “Op dit moment is vacuümglas de Ferrari onder het glas. Zowel de prijs als de kwaliteit ervan zijn van topniveau. Wij zetten vacuümglas bijna uitsluitend in bij monumentale panden met van die hele oude, mooie kozijntjes. De bewoners van zo’n pand mogen van de welstandscommissie de kozijnen niet veranderen. Dan blijven er twee opties over: isoleren met weinig aantrekkelijke voorzetramen of kiezen voor vacuümglas.”

Francesco plaatst wel een kanttekening bij de prijs van vacuümglas: “Er wordt in de vergelijking van de kostprijs vergeten dat er voor triple glas altijd een minimale afname per ruitje is van 0,5 tot 0,65 vierkante meter – afhankelijk van de fabrikant. Dus voor een kozijntje met acht ruitjes moet je acht keer een halve vierkante meter afnemen. Bij FINEO is dat slechts 0,25 vierkante meter, waardoor je per saldo minder glas nodig hebt. Dat brengt de kosten wat meer naar elkaar toe.”

Marketing

Henry: “De vraag naar vacuümglas is aan het groeien op dit moment. Steeds meer nieuwe producenten stappen in, waardoor de prijs veel interessanter aan het worden is.”

Interessante isolatiewaarden

Het productieproces bepaald een deel van de hoge prijs, zegt Henry: “Er moet eerst flink geïnvesteerd worden om een productielijn voor vacuümglas op te zetten. Het plaatsen van de afstandhouders en het creëren van vacuüm onder hoge temperatuur in het glaspakket is niet eenvoudig. Als de techniek nieuw is en je nog weinig volume produceert, weet je dat het duurder wordt. Tegelijkertijd vraagt vacuümglas minder materiaal dan triple glas. En ondertussen is dit wel een heel interessant product als het gaat om de isolatiewaarden, zelfs als het duurder is.”

Henry vervolgt: “De vraag is: wat zou er met dit glas mogelijk zijn als het ingezet wordt voor een groep huizen die nu nog moeilijk te isoleren is? Er zijn in Nederland veel woningen met een energielabel F of G, die nauwelijks te isoleren zijn. Bijvoorbeeld omdat ze betonnen vloeren hebben die naar buiten toe doorlopen, omdat ze een balkon hebben dat aan de vloer gestort is of omdat er geen bruikbare spouw in de muren zit. Zulke woningen kun je misschien wel eenvoudiger isoleren door het glas naar een heel hoog niveau te brengen. Glas is immers het grootste lek in een woning. Met dubbel glas kom je aan een U-waarde van 1,1 en dan heb je het over het neusje van de zalm. Vacuümglas halveert die waarde. Het is interessant om dat te verkennen. Want dan zou je misschien ook hele contingenten aan woningen veel eenvoudiger met glas kunnen verduurzamen.”

Isolatiecoalitie en Onderhoud NL

Die vraag is ook precies waar Henry en Francesco elkaar op vonden. Van Ooyen Glas is, net als veel andere glasbedrijven, lid van OnderhoudNL – de brancheorganisatie van specialisten in vastgoedonderhoud. Met zijn ervaring met vacuümglas is Francesco de ideale partner om mee te denken in de Isolatiecoalitie. Vooral vanwege zijn enthousiasme voor het product. Francesco: “Vacuümglas is echt een waanzinnig mooi product met veel potentie.”

Kans voor corporaties

Francesco ziet een rol weggelegd voor woningcorporaties in het inzetten van vacuümglas: “De corporaties moeten voor 2024 hun woningvoorraad verduurzamen naar label C en zij voelen de druk van die deadline. Daarin is vacuümglas een snelle optie, waar bewoners relatief weinig last van hebben. Een dak of een zolder van binnenuit isoleren heeft veel meer impact op het dagelijks leven van de bewoners; glas plaats je vaak binnen een dag. Zij kunnen daardoor andere dingen laten en tóch een C-label in de woning realiseren.”

Verbinden op vacuümglas

Henry neemt, namens MMT, een verbindende rol op zich om vacuümglas verder te brengen in de energietransitie. Hij vertelt: “Stap één is dat het product omarmd wordt in de markt. Daarvoor is het nodig dat mensen overtuigd worden van de isolerende werking aan de hand van berekeningen. Ik ben hierover met onder andere TNO in gesprek. Daar lopen onderzoeksprogramma’s waar vacuümglas wellicht in zou passen. Op die manier kunnen we een aantal veel voorkomende woningen doormeten met vacuümglas. Als de resultaten inderdaad goed zijn, moeten we naast beheerders zoals woningbouwcorporaties en vastgoedbedrijven, ook beleidsmakers zoals gemeentes en het ministerie van BZK meekrijgen om hierop te gaan samenwerken. En needless to say: we doen we dit samen met glasbedrijven. Daar moet immers de vakkennis en de capaciteit vandaan komen om dergelijke plannen te realiseren.”

Francesco vult aan: “Als er bijvoorbeeld vier pilotwoningen met vacuümglas geïsoleerd worden, puur om er een gevoel bij te krijgen, zullen fabrikanten daar zeker aan mee willen werken. Er is natuurlijk veel data beschikbaar vanuit de producenten, maar het gaat er hier om te ontdekken wat vacuümglas doet voor de energieprestatie van de woning in combinatie met andere maatregelen.”

Meten in klussentool

“Bij TNO is een ook een bijzondere klussentool ontwikkeld in het kader van de contingentenaanpak. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld uitrekenen wat maatregelen in een huis precies opleveren. Vacuümglas zou daar ook heel goed inpassen. Ik verwacht dat dit interessante uitkomsten oplevert.”

Hart voor de energietransitie

Er is Francesco veel aan gelegen om vacuümglas verder te brengen voor de energietransitie: “Er wordt vaak gezegd dat het ondernemers alleen om het geld gaat. Maar ook wij, als glashandel, zijn onderdeel van de energietransitie. Ook wij moeten eraan bijdragen. Ik heb met eigen ogen gezien wat de klimaatverandering teweegbrengt. In Maastricht stond twee jaar geleden het water tot halverwege de eerste verdieping van woonhuizen. Hele winkelstraten stonden blank. Dat heeft me diep geraakt en sindsdien draag ik waar mogelijk mijn steentje bij. Bijvoorbeeld door ons wagenpark te vervangen door elektrische bussen en auto’s. Dat gaf intern weerstand, maar inmiddels is iedereen er blij mee.”

Wil je meer weten over vacuümglas? Neem dan contact op met Henry.

Geplaatst door

Geplaatst door

Susan Sukkel

Communicatieadviseur